Tuesday, October 1, 2013

Mobiilipelit verkossa

Mobiilipeleihin koukussa

Tuntuu tosiaan välillä siltä, että nukahdan puhelin kädessä ja aamulla pelien äänet on se, joka minut herättää. On tullut kokeiltua monia pelejä sekä hyviä että huonoja. Huonot tunnistaa siitä, että niihin ei jää koukkuun. ;)

Tällä hetkellä suurin aikani viejä on Clash of Clans. Peli on suomalaisen pelitalo Supercellin vuonna 2012 julkaisema ilmainen peli, joka kehitettiin iOS:n käyttöliittymälle. Pelissä on rakennetaan oma kylä ja hyökkäillään toisten pelaajien kyliin. Peli on ilmainen, mutta pelin kehittäjät ovat ovelasti mahdollistaneet myös oman rahan käytön.


Kuva: Clash of Clans. www.supercell.net

Markkinointia sinällään pelissä ei ole, koska pelaajat ovat osittain lapsia. Kuitenkin on osattu ovelasti sisällyttää peliin maksullisia osia ja tätä pidän erityisen taitavana markkinontikeinona. Pakko myöntää, että itsekin olen välillä miettinyt puolustuspalikoiden ja parannuskeinojen ostamista. ;) Luin myös lehtiartikkelin, jossa käsiteltiin tapausta, kun 11-vuotias ruotsalaispoika oli ostanut 4600 € parannuksia omaan "kyläänsä".

Mielestäni on kuitenkin mahtavaa, että on kehitetty sellainen peli, joka mahdollistaa eri ikäisten pelaajien kohtaamisen samassa pelissä. Kohderyhmäkartoitukset ja massakustomointi on kyllä hoidettu ammattitaitoisesti, kun pelillä on niin suuri ikäjakauma. Peliä kehitetään koko ajan ja toivon ettei loppua näy. Itse koen tämän pelin hyvin elämyksellisenä ja halusin ottaa tämän esille, koska pelaan sitä todella paljon.

Toinen peli, joka vie ilta-aikaani on Candy Crush Saga. Myös menestynyt peli mobiilissa. Candy Crush Saga lanseerattiin ensiksi vain Facebookille, mutta myöhemmin älypuhelimiin. Tekijät ovat saaneet sisällytettyä tähänkin maksullisia osia, jotka on taitavasti paketoitu peliin.


Kuva: Candy Crash Saga. reviews.cnet.com

Tässäkään pelissä en ole huomannut erityistä bannerimainontaa muista kuin yrityksen toisista peleistä. King, joka pelin on luonut, on tehnyt muita samantyylisiä pelejä, joita mainostetaan bannerein aina sopivissa tilanteissa. Tilanteet on mietitty todella hyvin, koska minua ei ole koskaan haitannut tämä mainonta. Muutaman kerran olen klikannutkin uutta peliä ja kokeillut, miltä peli vaikuttaa. Mainosbannerit on tehty osaksi peliä, joten ne vaikuttavat luonnollisilta ja ärsyyntymiskynnys ylity.

Olen törmännyt ärsyttäväänkin bannerimarkkinointiin pelatessani erilaisia mobiilipelejä. Bannerit, jotka pompsahtelee kesken pelin ruudulle tai sijaitsevat koko pelin ajan jossakin kulmassa. Usein näissä bannereissa ei ole mitään, joka itseäni kiinnostaisi tai saisi minua klikkaamaan ja siirtymään tuotteen sivuille. Yleensä tällaisien pelien pelaaminen loppuu minun tapauksessani lyhyeen.

2 comments:

  1. Hyvin bongattu, että maksullisten ominaisuuksien lisämyynti on markkinointia siinä kuin bannerit tms.

    Tällä hetkellä se on muutenkin olevan suositumpi ja tehokkaampi malli peleillä ansaitsemiseen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aivan, en ollut aiemmin ajatellut koko asiaa, olen vain pelannut aivot narikassa. Tämän tehtävän jälkeen tajusin koko kikan ;)

      Delete