Monday, April 29, 2013

Lakia ja säännöksiä asiakkaan suojaksi

Kuva:freedigitalphotos.net
Valmismatkalaki

Valmismatkalakia sovelletaan valmismatkan markkinointiin ja sitä koskevaan sopimukseen. Valmismatkalaki astuu voimaan mikäli matkan tarjoaja harjoittaa matkailupalveluita muutoin kuin satunnaisti sekä matka kestää yli 24 tuntia tai sisältää yön yli majoituksen.

Kuluttajansuojalaki

Kuluttajansuojalaki koskee kulutushyödykkeiden tarjontaa, myyntiä ja muuta markkinointia elinkeinonharjoittajilta kuluttajille. Lakia sovelletaan myös, kun elinkeinonharjoittaja välittää hyödykkeitä kuluttajille.

Kuluttajansuojalain säännökset ovat pääasiassa pakottavia lain säännöksiä, Tämä tarkoittaa sitä että osapuolet eivät voi poiketa säädetyistä säädöksistä millään sopimuksella.

Tietosuoja kuluttajalle suunnatussa verkkokaupassa
Kuva: freedigitalphotos.net


Tietosuojalla verkkokaupassa viitataan asiakkaan henkilötietojen suojaamiseen. Henkilötietoja käsitellään siten, että verkkokaupassa asioivan asiakkaan yksityiselämä on suojattu, eikä tietoja vahingossa tai tahallaan julkaista muille tahoille.

Verkkokaupassa henkilötietoja ovat esimerkiksi asiakkaan itsestään toimitusta varten antamat tiedot sekä kaikki automaattisesti, joskus jopa asiakkaan tiedostamatta tallentuvat tiedot, joista asiakas on tunnistettavissa. Esimerkiksi ostokäyttäytyminen, tai käyttäjän paikkatiedot.

Verkkokauppapalvelussa tietosuoja ja sitä säätelevä lainsäädäntö tulee huomioida henkilötietojen keräämiseen ja säilyttämiseen liittyvissä käytänteissä. Lisäksi tietosuojalainsäädäntö säätelee kerätyn tiedon hyödyntämistä esimerkiksi markkinointitarkoitukseen.

Verkkokaupankäyntiin tarvittavia asiakastietoja kerättäessä muodostuu aina henkilörekisteri.
 Jokaisesta rekisteristä, eri käyttötarkoituksia vartenkin, pitää löytyä rekisteriseloste. Selosteesta tulee käydä selville rekisterinpitäjän nimi ja yhteystiedot sekä henkilötietojen käsittelyn tarkoitus. Verkkokaupan asiakkaan on helposti löydettävä rekisteriseloste verkkosivuilta joilla vierailee.

Rekisteriselosteen lisäksi on laadittava tietosuojaseloste. Asiakasta on informoitava tietosuojaselosteesta hänen rekisteröityessään palveluun tietosuojaseloste kuvaa hänen antamiensa henkilötietojen käsittelystä ja säilytyksestä.

Rekisterin tietoja ei saa luovuttaa kolmansille osapuolille ellei asiakas ole antanut lupaa tähän.

Etämyyntisäännökset
Kuva: freedigitalphotos.net


Etämyyntiä ovat mm. puhelinmyynti, postimyynti, verkkokauppa ja tv-shoppailu. Etäkaupassa tavarat ostetaan yleensä tekstien ja kuvien perusteella, joten tuotteella on oltava palautusoikeus. Etämyynnin palautusoikeus on aina vähintään 14 päivää.

Palautusoikeutta ei ole mm. nopeasti pilaantuvilla tuotteilla, avatuilla sinetöidyillä cd/dvd-levyillä, sanoma- ja aikakauslehdillä, jos niitä ei ole myyty puhelimitse myyjän aloitteesta, kuluttajan tilaamilla mittatilaustavaroilla ja päivittäistavaroiden kotíintoimituksilla yksittäistilauksina.

Palautuksen pitää olla helppoa. Kuluttaja voi tehdä palautusilmoituksen joko suullisesti tai kirjallisesti. Yrityksen tule maksaa palautuksesta aiheutuvat kustannukset.

Muotovapaus yritysten välisissä sähköisen kaupankäynnin sopimuksissa

Muotovapaus tarkoittaa, että sopimus voi olla tilanteesta riippuen suullinen tai kirjallinen. Sähköinen sopimus on yhtä pätevä kuin mikä muukin sopimus, mukaan lukien suullinen sopimus.

2 comments: