Monday, April 22, 2013

Yrityksen sähköisen liiketoiminnan strategia

Strateginen suunnittelu on sähköisen liiketoiminnan ensi askel

Kuva: freedigitalphotos.net
Strateginen suunnittelu alkaa analysoinnilla, joka tarkoittaa yrityksen vahvuuksien ja heikkouksien sekä ympäristön luomien mahdollisuuksien ja uhkien analysointia. Hyvä keino tähän on SWOT-analyysi.

Strategisessa suunnittelussa on otettava huomioon yritys kokonaisuudessaan tarkoittaen yrityksen myytäviä tuotteita tai palveluita, yrityksen työntekijöitä ja resursseja. Lisäksi suunnitelma on hyvä tehdä siten, että se sisältää tarkat askeleet haluttuun tavoitteeseen.

Suunnittelussa täytyy ottaa huomioon, miten menestystä mitataan ja arvioidaan, asettamalla konkreettiset tavoitteet. Näin voidaan seurata markkinoinnin kannattavuutta. 

Strateginen suunnitelma ja tiekartta vuoden aikana tapahtuvaan markkinointiin pitäisi tehdä vuosittain, koska se toimii mm. tulevien vuosisuunnitelmien ja budjettien perustana.

Kuva: freedigitalphotos.net

Visio määrittelee, mitä yrityksen olemassaololla tavoitellaan

Yrityksen visio on karkean tason suunnitelma tulevaisuuteen. Visio määrittelee millä toimialalla ja millä tuotteilla / palveluilla yritys aikoo toimia ja kilpailla sekä yrityksen karkean tason kannattavuustavoitteet sekä liikevaihdon kasvutavoitteet.

Visio sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa on sen määrittelevä tekijä.  Vision avulla yritys asettaa tavoitteet toiminnalleen. Visio on siis määritelmä tavoitteista useammalle vuodelle, kuitenkin niin, että visiota päivitetään tilanteiden muuttuessa, joskus jopa lyhyillä aikaväleillä. Vision on apu sähköisen liiketoiminnan strategian laatimisessa sekä visio on tärkeä yrityksen henkilöstön tietää ja ymmärtää. Näin luodaan edellytykset menestyksekkäälle liiketoiminnalle.

Sähköisten kanavien kuten muunkin yrityksen harjoittaman liiketoimintaa tukevien toimintojen täytyy omalla panoksellaan edistää yritystä toteuttamaan visionsa. Nämä tavoitteet toki heijastuvat kaikessa toiminnassa, kuten yrityksen sähköisen liiketoiminnan suunnittelussa. Maalit on asetettava siten, että ne edistävät yritystä saavuttamaan visionsa. Strategia on rakennettava tukemaan tavoittehin pääsyä. Kehitys ja tekeminen on priorisoitava siten, että etusijalla on yrityksen strategia, jonka myös visio osiltaan määrittelee.

Yrityksen e-strategia tulee aina ajatella eri toimenpiteenä kuin yrityksen liiketoimintastrategia

Yrityksen e-strategia sisältää:

Tiivistelmän koko liiketoimintasuunnitelmasta: Tiivistelmä sisältää kuvauksen yrityksestä, yrityksen markkinoista, johdosta/henkilöstöstä sekä liikevaihdosta ja sen tavoitteista.

Resursointi: Yrityksen henkilöstö on yhtä tärkeä osa yritystä kuin myytävä tuote. Lisäksi resurssit on hyvä olla tiedossa jo alkuvaiheessa.

Kokonaistavoite: Miksi strategia toteutetaan? Oliko jo olemassa olevalla tuotteella merkitys vai onko tuote uusi idea? Mikä on markkinaosuus tuotteelle/palvelulle? Jos tuote on palvelu, miten siitä saadaan tuottava sähköinen palvelu? Jos idea on täysin uusi, pitää selvittää markkinaosuus ja ennustus tuotteen/palvelun arvosta?

Kuva: freedigitalphotos.net
Tuotteiden / palveluiden kuvaus ja niiden tavoitteet: Sähköisessä liiketoiminnassa yrityksen ja asiakkaan välillä on tietojärjestelmät, joten tässä kohdassa on tärkeää kuvailla myös verkkosivut / verkkokauppa, josta asiakas tuotteen/palvelun hankkii. Palveluille tulee asettaa konkreettiset tavoitteet.

Liiketoiminnan mahdollisuudet: Myynnin ennustaminen ja kilpailuanalyysi kuuluvat liiketoiminnan mahdollisuuksien ennustamiseen.

Tutkimus ja kehitys: Suunnitelma, miten yrityksen on suunniteltu kehittyvän esim. 6kk, 1v., 3v., 6v. ajanjaksoissa. Tärkeää on miettiä myös kuinka paljon aikaa, resursseja ja kuluja tutkimus ja kehitys vie.

Hinnoittelu: Mitä tuote/palvelu maksaa? Olisi hyvä käydä perinpohjaisesti läpi, kuinka yrityksen sähköisellä liiketoiminnalla aiotaan tienata rahaa. Tässä kohtaa hintojen asettaminen toiminnoille on tärkeää. Mikä on esimerkiksi yrityksen markkinointia edistävän verkkopalvelun käyttäjän arvo? Miten voidaan asettaa tavoitteet markkinoinnille, saati sitten todeta päästiinkö niihin mikäli kustannuksia verrataan vain tuottoon.

Markkinointisuunnitelma: suunnitelmat, kuinka tuotetta/palvelua markkinoidaan? Markkinointisuunnitelmasta lisää aiemmassa postauksessani >

Talous: Arviointi kustannuksista ja tuotoista sekä ennustus myynnin, markkinoinnin ja muista mahdollisista kuluista esim. hallinnolliset ja muut kiinteät kulut. Lisäksi sähköiselle liiketoiminnalle määritelty budjetti.

Yrityksen e-strategiassa on myös hyvä huomioida ympäristön muuttuminen, uudet teknologiat ja miten henkilöstö koulutetaan käyttämään uusia ja koko ajan kehittyviä tietojärjestelmiä? Yrityksen tulee huomioida koko ajan muuttuvat markkinat ja ympäristö ja ylläpitää kustannustehokkuutta yrityksen kannattavuuden kannalta.

3 comments:

  1. Hyvä ja selkeä postaus aiheesta. Ajattelin itsekin seuraavaksi perehtyä tähän, mielenkiintoinen aihe. :)

    ReplyDelete
  2. eStrategiaan liittyy myös osaaminen ja sen kehittäminen. henkilöstö- , kumppanuus- ja tietotekniikkastrategia ovat kiinteänä yhdessä eStrategian kanssa turvaamassa yrityksen suunnitelmallista sähköisen liiketoiminnan kehittämistä.

    ReplyDelete