Kuva: freedigitalphotos.net |
Matkailijat ovat esim. bisnesmatkustajia, vapaa-ajan matkailijoita, ryhmä-, kokous- ja kannustematkailijoita.
Toimittajat ovat esim. lentoyhtiöitä, hotelleja, majoituspalveluita tarjoavia yrityksiä, autovuokraamoita, bussi- ja junayhtiöitä ja erilaisia aktiviteetteja tarjoavia yrityksiä.
Välittäjät ovat esim. matkatoimistot, matkanjärjestäjät, online matkatoimistot, erilaiset hakupalvelut ja GDS (Globaalit jakelukanavat; mm. Amadeus).
Internetin vaikutus arvoketjuun
Internet on vaikuttanut matkailualan arvoketjuun erittäin paljon. On syntynyt paljon yrityksiä niin toimittajia kuin välittäjiä, jotka toimivat vain Internetissä esimerkiksi hakukonepalvelut ja erilaisia online matkatoimistoja. Sähköisten kanavien avulla välittäjät ja toimittajat ovat saaneet laajempia kontaktiverkostoja, joiden avulla matkailijalla on aiempaa helpommat kanavat käytössä matkojen suunnittelua ja ostamista varten.
Myös markkinoinnin rooli matkailuyritysten arvoketjussa on muuttunut merkittävästi. On tullut paljon uusia tapoja tavoittaa potentiaaliset asiakkaat Internetin kautta. Näitä ovat sähköiset ja automatisoidut uutiskirjejärjestelmät sekä bannerit, blogit verkkosivut jne. Lisäksi sähköiset kanavat tarjoavat uusia mahdollisuuksia mm. asiakassuhteen ylläpitoon. Tarjolla on monenlaisia sähköisiä asiakashallintasovelluksia, joilla automatisoidaan ja tehostavat yritysten myynti- ja markkinointiprosesseja.
Palvelun merkitys on kasvanut entisestään. Palvelua pitää olla helposti saatavilla ja sen pitää olla asiakasta tyydyttävää. Varsinkin palveluiden sähköistyessä matkailuyrityksien arvoketjussa, kun tuote ostetaan välittäjän avulla, on hyvän palvelun antaminen tärkeää. Tämä on haastavaa, kun välittäjä ei itse ole välittämänsä palvelun takana.
Kaiken kaikkiaan Internet ja sähköiset sovellukset sekä kanavat tuovat kaupankäynnin arvoketjuun tehokkuutta, joka on hyvä asia niin asiakkaalle kuin yritykselle ja sen työntekijöille.
Toimintaa voidaan tehostaa teknologian avulla
Kuva:freedigitalphotos.net |
B to B -kaupassa sähköiset järjestelmät kumppaneiden kesken, kuten extranet ja siihen liittyvät palvelut ovat välinetä myynnin tehostamisen.
B to C -kaupassa markkinoinnin asiakkuudenhallinnan automatisointi sähköisten työkalujen avulla on oiva tapa säästää markkinoinnin ja myynnin aikaa oikeaan työhön.
Globaalit jakelujärjestelmät
Kuva: freedigitalphotos.net |
Globaali jakelujärjestelmä on matkatoimiston tietoverkko, joka mahdollistaa yhteyden lentoyhtiöiden varausjärjestelmän ja matkatoimiston välillä. GDS:n avulla matkatoimisto pääsee lentoyhtiöiden varausjärjestelmään tekemään varauksia. Suurimmat järjestelmät ovat Amadeus, Sabre, Apollo, Galileo, Worldspan, Abacus ja Infini. GDS mahdollistaa matkatoimistolle pääsyn varaamaan lentoja ja muita tähän liittyviä palveluita sähköisesti kaikista maailman lentoyhtiöistä.
Perinteiset GDS järjestelmät ovat joutuneet mukautumaan nykypäivän sähköiseen kauppaan mutta ovat varmasti säilyttäneet roolinsa markkinoilla. Asiakkaalle suunnitellut matkanvarausjärjestelmät toimivat käyttäen GDS-järjestelmiä, kun taas muinoin matkatoimistovirkailijalla oli suuri rooli varausprosessissa.
Hyvä. Globaalit jakelujärjestelmät (GDS) ovat varmasti kuljetusyhtiöiden ja majoituspalvelujen osalta merkittäviä ohjaavia järjestelmiä edelleenkin tulevaisuudessa, mutta pienelle yrityksn jakelukanavana ne eivät varmaankaan suoranaisesti tule toimimaan vaan pk-yrityksen on löydettävä tuotannolleen sopivat jakelukanavat toisaalta. Ehkäpä yhteistyöverkosto muiden samankokoisen yritysten kanssa avaisi paremmat edellytykset toimia kuin yksin (yhteiset tuotteet, moduulit, ristiinmyynti)
ReplyDeleteSuuret järjestelmät asettavat kapasiteetti ja muita reunaehtoja mukana oleville yrityksille ja liittyminen on usein kovinkin arvokasta. Toisaalta jakelussa mukana olevilla yrityksille ja laajat markkinat useassa sähköisessä kanavassa ja näin ollen tavoittavat suurin onlinekauppabrändien avulla uusiakin kohderyhmiä ja asiakkuuksia.