Sunday, April 28, 2013

Verkkokaupan merkitys Suomessa

Kuva: freedigitalphotos.net
Verkkokauppabisnes on kasvanut viime vuosien aikan arähjähdysmäisesti ympäri maailman. Verkosta ostaminen on helppoa ja vaivatonta ja ennen kaikkea asioiminen on mahdollista mistä ja milloin vain, kännykän tai muun laitteen kautta. Perinteisissä kivijalkamyymälöissä aukioloajat rajoittavat kaupankäyntiä. Nykypäivänä ihmiset ovat kiireisiä ja aika on kortilla, joten verkkokaupoissa on helppo vertailla tuotteita ja tehdä ostos nopeasti. Lisäksi koko sähköisen liiketoiminnan myynnin näkökulma on verkossa ostosten tekemisen.

Verkkokaupan kasvua rajoittavia tekijöitä voivat olla tietoturvallisuusriskit, suuret verkkokaupan perustamisesta aiheutuvat kulut, lakiasiat, koulutetun ja osaavan henkilökunnan puute sekä yrityksen johdon teknologian epätietoisuus, palvelun puute, vaikkakin henkilökohtaista palvelua on mahdollista antaa asiakkaalle helpoilla yhteydenotto-ohjeilla ja yleistyvillä live chat toiminnallisuuksilla. Näiden lisäksi joitakin tuotteita on mahdoton myydä internetin välityksellä, kuten esimerkiksi helposti pilaantuvaa ruokaa tai todella kalliita koruja.

Verkkokauppaa harjoittavia yrityksiä on kahden tyyppisiä. Ne joilla on kivijalkamyymälä ja ovat ottaneet verkkokaupan käyttöön myymälän rinnalle. Lisäksi yhä useampi yritys myy tuotteitaa ainoastaan verkossa, ilman varsinaista myymälää.

Verkkokauppaa säätelee maakohtaiset lainsäännökset, jotka suojaavat kuluttajaa sähköisessä kaupankäynnissä mm. palautusoikeudet ja kuluttajan tietosuoja. Kansainvälisesti verkkokauppaa säätelee International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN). Lisäksi huomioitavaa riittää maakohtaisista tullien säännöksistä.

Verkkokauppa Suomessa ja maailmalla

Suomessa verkkokaupan asiakkaiden määrä kasvaa koko ajan. Internetin kautta joskus tilanneiden tai ostaneiden osuus on kasvanut tasaisesti vuodesta 2007. Alla olevasta taulukosta huomaa, että verkon kautta ostaminen on säännöllistä.
Kuvio: Tilastokeskus

Kansainvälisesti v. 2010 Iso-Britanniassa mitattiin suurimmat verkkokauppamarkkinat koko maailmassa, kun tarkasteltiin kulutusta per asukas. Kulutus Iso-Britannian verkkokaupoissa oli siis suurempi kuin USA:ssa. (The Guardian)

Verkkokaupan merkitys Suomessa on yhtä suuri kuin muualla maailmassa. Kulutus verkossa on säännöllistä ja se kasvaa koko ajan. On tärkeää, että Suomessakin on toimivia verkkokauppoja, jotka kilpailevat ulkomaalaisten verkkokauppojen kanssa. Suomalaisen tavaran ja ruoan sekä palvelujen arvostus on kasvussa mm. luomu ja lähiruokatrendin ansiosta, joten on tärkeää että niitä on saatavilla myös verkossa, jossa kaupankäynti on koko ajan kasvussa.

Postnordin tekemän tutkimuksen "E-commerce in the Nordics" mukaan pohjoismaalaiset kuluttivat  11 biljoonalla eurolla verkossa v.2011. Kahdeksan kymmenestä pohjoismaalaisesta osti verkkokaupoista vähintään kerran vuodessa kuluttaen n. 683€ vuoden aikana. Tutkimus kertoo, että ostamisen helppous viehättää verkkokaupassa asioivaa. Tuotteista kirjat, kodin elektroniikka ja vaatteet sekä jalkineet ovat kaikissa pohjoismaalaisissa maissa kärkipään tuotteita, joita ostetaan verkkokaupoista. Muidenkin tuotteiden kulutus on kasvussa, kunhan kuluttajat saadaan tutustumaan tarjontaan.

Useimmat haluavat ostaa oman kotimaansa verkkokaupoista, mutta neljä kymmenestä ostavat muidenkin maiden verkkokaupoista. Ruotsin verkkokaupat ovat ainoat, joissa muut pohjoismaalaiset tekevät ostoksia. Tosin pohjoismaalaiset, jotka eivät löydä tuotteita kotimaansa tai Ruotsin verkkokaupoista ostavat pääasiassa Iso-Britanniasta, USA:sta tai Saksasta.

Alla oleva kuva kertoo Iso-Britannian olevan maailman johtava verkkokauppamaa ja Eurooppa jatkaa kasvuaan. Etelä-Amerikassa ostetaan verkossa kaikista vähiten. Selityksenä tähän on maanosan köyhyys verrattuna muihin kartalla oleviin teollisuusmaihin. Kiinassa taas väestöä on paljon enemmän verrattuna muuhun maailmaa, joten potentiaaliakin on paljon. Kiinan verkkokauppamarkkinat tulevat varmasti kasvamaan.


Postnordin tutkimuksessa todetaan, että nopea toimitus on valttikortti verkkokaupassa. Puolet pohjoismaalaista kuluttajista olettaa toimituksen saapuvan 1-3 päivän sisällä tilauksesta, kun käytetään oman maan verkkokauppaa.

Tutkimuksen mukaan kaikki muut pohjoismaat paitsi Suomi odottavat, että mobiilisti tehdyt ostokset verkkokaupassa lisääntyvät puolella. Tarkoittaako tämä sitä, että Suomessa ns. älypuhelimia on vähemmän kuin muissa pohjoismaissa?

Verkkokaupalla on suuri merkitys kilpailukyvyn säilyttämisessä


Kuva: freedigitalphotos.net
Nykypäivänä ihmiset viettävät vapaa-aikaansa Internetissä niin shoppaillen, pitäen yhteyttä ystäviin kuin pelaten ja katsellen tv:tä ja elokuvia sekä lukien blogeja ja muita uutisia. Tällöin yritysten edellytyksenä on hyvät ja toimivat verkkosivut ja erityisesti verkkokaupan merkitys on suuri.


Ihmiset asioivat yrityksissä, joilla on verkkosivut. Internetissä surffaillaan ja etsitään tietoa sujuvasti, joten jos yritys löydetään ja sillä on lisäksi verkkokauppa, se tarkoittaa että myynnin mahdollisuus on suuri.


Jos asiakkaalla on tarve ostaa lentolippu, helpointa on ostaa se verkkokaupasta. Ensin etsitään vaihtoehdot (eri yritykset, jotka tarjoavat samaa palvelua), sitten valitaan paras vaihtoehto, ostetaan lippu ja lentolippu on ostettu. Tämä vie parhaimmassa tapauksessa vain muutaman minuutin verrattuna siihen, että kierretään eri myymälöissä ja selvitellään paras vaihtoehto. Näin ollen kilpailu verkossa on myös kovempaa.

Lisäksi tuotteiden kuljetuspalvelu on nopeaa ja tuote on mahdollisesti asiakkaalla jo muutaman päivän päästä asiakkaalla. Asiakas pystyy myös seuraamaan tuotteen lähetystietoja ja pysyy ajan tasalla, missä ostos kulkee. Näin asiakas tuntee olonsa turvalliseksi, koska tietää ostoksensa kulun.

Verkkosivut ja verkkokauppa ei ole ainoastaan paikka, josta potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksen, mutta verkkokaupan avulla yritys voi seurata asiakkaidensa kulutuskäyttäytymistä ja saada tietoa siitä, mikä viehättää tiettyjä asiakkaita. Tällä tavalla yritys pääsee kehittämään toimintaansa kannattavaan suuntaan, jossa asiakkaat ovat tyytyväisiä ja uskollisia yritykselle. Yrityksen on hyvä ymmärtää asiakkaidensa tarpeet, mieltymykset ja ostoskäyttäytyminen verkkokaupassa ja digitaalisessa mediassa.

Verkkokauppa on lisäksi hyvä tapa esitellä tuotteita kansainvälisesti, koska yrityksillä ei ole mahdollisuutta avata myymälöitä ympäri maailman. Lisäksi verkkokaupan hyvä puoli verrattuna perinteiseen kivijalkamyymälään on se, että verkkokaupassa voi tehdä ostoksia ympäri vuorokauden.

Yrityksen olisi hyvä sijoittaa verkkokauppaan sen verran, että sivut toimivat ja viehättävät asiakkaita. Käyttökokemuksen suunnitteleminen on äärimmäisen tärkeää ja tuotteiden hakeminen täytyy onnistua nopeasti. Varma tapa menettää asiakkaita on huonosti toimiva ja epäselvä verkkokauppa. Kilpailua on niin paljon, että asiakas siirtyy helposti verkkokaupasta toiseen.

Verkkokauppabisnekseen lähdettäessä on tärkeää, että organisaatio on joustava ja vastaa ulkoisiin muutoksiin ympäristössä herkästi ja kehittää toimintaansa jatkuvasti. Ne, jotka sopeutuvat muutoksiin ja omaksuvat uudistuvat teknologian ovat vahvoilla ja ne, jotka hidastelevat muutosprosessissa häviävät varmasti muille kehittyville yrityksille.

No comments:

Post a Comment