Monday, February 18, 2013

10 kertaa enemmän liidejä webbisivuilta

Käytännön opas inbound-markkinointiin, Loyalistic Oy, Antti Pietilä


Antti Pietilä Loyalisticiltä käsittelee jokaista digimarkkinointijarnoa askarruttavaa aihetta, tavalla jonka jokainen vähemmänkin internetissä luuhannut ymmärtää.

Miksi verkkosivut eivät tuo liidejä vaikka sivuilla olisi paljon trafiikkia?

Kävijä ei löydä
Kävijä on tullut hakukoneen avulla verkkosivuille, mutta sivuilla ei ole sisältöä, mitä hän etsii. Lisäksi sivuilla pitää asioiden olla esitettyinä mahdollisimman selkeästi ja miten asiat on.

Kävijä ei ymmärrä
Hakukoneen kautta saavutaan usein landing pagelle eli laskeutumissivulle. Jos landing page on huonosti toteutettu tai sitä ei ole, kävijä ei välttämättä ymmärrä kontekstia. Www-sivut on yleensä suunniteltu toimimaan kokonaisuutena ja olennainen tieto jää usein löytämättä

Kävijä eksyy tietoa hakiessaan
Hukassa ollessaan kävijä unohtaa nopeasti sen, mitä oli etsimässä.

Kävijä ei ymmärrä mitä hänen pitäisi tehdä
Jos halutaan kävijältä toimenpiteitä, on annettava toimintakehoituksia. Toimintakehoitusten pitää olla realistisia ja tuntua toteutettavilta. Yhteydenottopyyntö harvoin toimii tällaisena kehoituksena. Kävijä on harvoin sivulle saapuessaan valmis ottamaan yhteyttä, vaan häntä pitää ensin ruokkia.

Kävijä ei ole valmis myytäväksi
On tutkittu, että ostajat ottavat myyjään yhteyttä, kun 70 % ostoprosessista on takana. Myyjällä ei enää tässä vaiheessa ole mahdollisuuksia vaikuttaa asiakkaan vaatimuksiin. Kävijä johtaa tätä prosessia ja kauppa hoituu kävijän säännöillä ja aikataululla.

No, Miten liidejä sitten saadaan enemmän?

Jos verkkosivut tuotettaisiin vastaamaan kaikkia asiakkaiden hakuja, verkkosivuista tulisivat sekavat. Ratkaisu tähän on irralliset laskeutumissivut. Jokaiseen hakukonekysymykseen tuotetaan oma sivu ja sisältö. Tämä tarkoittaa, että liidejä on mahdollista saada laajemmin.

Laskeutumissivulle  saapuvaa kävijää ei tulisi päästää karkuun. Anna kävijälle tietoa ongelmaan, johon hän etsii apua verkkosivuilta, mutta älä kerro kaikkea heti.

Laskeutumissivun kuuluu koukuttaa kävijä. Sen tulee vastata kävijän tekemään hakuun ja sivulla tulee olla toimintakehoite. Sivuilla ei tarvitse linkkejä muualle eikä välttämättä edes navigaatiota, mutta sivun olisi hyvä näyttää ulkonäöltään suunnilleen samalta kuin yrityksen www-sivut, että brändi tunnistetaan. Kävijää ei tule tässä vaiheessa päästää karkuun.

Kävijän yhteystiedot on tärkeää saada hyvissä ajoin talteen. Kukaan ei kuitenkaan luovu yhteystiedoistaan ilmaiseksi. Kävijälle tulee tarjota esim ladattavaa sisältöä, ohjeita, oppaita tai mitä vain jo olemassa olevaa sisältöä mistä kävijä saattaa olla kiinnostunut. Sisältöä vasten kävijän täytyy kuitenkin luovuttaa yhteystietonsa.

Vaihda sisältöä liideihin

Jokaisella yrityksellä on varmasti enemmän tai vähemmän kelpo materiaalia tällaisen yhteystietomuurin taakse. Määrä korvaa tässä kohtaa laadun. Yksi todella kattava opas ei jätä mitään miksi kävijä palaisi sivuille tai kiinnostuisi todella. Oppaan voi pilkkoa vaikka osiin tai jakaa vaikkapa blogipäivityksiin.

Otsikon tärkeyttä ei voi olla painottamatta. Ei ole fiksua julkaista myyntiargumentteja vaan jotain kävijää oikeasti kiinnostavaa tekstiä, videoita, demoja tai webinaareja.

Annettuaan yhteystiedot, kävijälle voidaan lähettää suoramarkkinointia sekä jakaa tulevaa sisältöä.
Parhaillaan materiaali olisi kohdennettua ja markkinointi toteuttaisiin automaattisesti tästä eteenpäin.

Yhteystietomuurin takaa löytyvää materiaalia tulee toki markkinoida muissakin yrityksen kanavissa mm. verkkosivuilla, blogissa ja muualla sosiaalisessa mediassa.

Siinapä se. Liidit talteen!

Alkuperäinen artikkeli


5 comments:

  1. Perusongelmat oli hyvin otsikoitu ja avattu, kiitos. Myös apua löytyi liidien hallitsemiseksi ja asiakkaaksi saamiseksi.

    ReplyDelete
  2. Kiitos Oili, hienoa että tästä oli jotain apua. :)

    ReplyDelete
  3. Mielenkiintoinen juttu. Jäin miettimään sitä, että miten sitten ongelmat sivuilla hoksaisi, esim. sen, miksi asiakas ei päädy ostamaan tuotetta.

    Helposti sitä itse tulee sokeaksi omalle tekstilleen ja sivulleen. Varmaankin pitäisi testailla erilaisia vaihtoehtoja tai haastatella jotain testiryhmää. Onko muita ideoita?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Testaamalla erilaisilal työkaluilla. Tästä linkistä muutamia niistä http://mashable.com/2011/09/30/website-usability-tools/

      Delete
  4. En ole muuten ihan varma, onko tämä nyt ihan oikea "tieteellinen artikkeli" mutta taisin lipsauttaa tunnilla, että olen melko vapaamielinen tällä kertaa tässä asiassa.

    ReplyDelete