Sunday, February 17, 2013

Onnistunut Internet-markkinointi case

Onnistunut, mielenkiintoinen ja luova Internet-markkinoinnin case muualta on Okamoto Freedom project, Japanilainen Okamoto condoms toi kondominsa tunnetuksi tällä kampanjalla myös Singaporen markkinoilla. Tämä ei suoranaisesti ole matkailua, mutta sanoisin että hyvinkin paljon vapaa-aikaan liittyvää - ainakin enemmän vapaa-aikaa kuin lääketiedettä.

Okamoto Freedom projekti

Konservatiivisessa Singaporessa on käytännössä laitonta mainostaa kondomeja. Sillä kondomi sanan käyttö mediassa on kiellettyä. Durex dominoi markkinoita, joten Okamoton täytyi tavoittaa singaporelaiset käyttäen luovempaa lähestymistä ja tehdä merkistä saarivaltion ykkönen. Kohderyhmänä kampanjassa oli 18-35-vuotiaat singaporelaiset.

Singaporelaiset asuvat vanhempiensa luona ainakin 30-vuotiaaksi asti, tarkoittaen sitä, että yksityisyys on minimissä. Kun he harrastavat seksiä, heidän pitää olla kekseliäitä ajan ja paikan suhteen.

Oli tiedossa kuinka ja missä singaporelaiset pelehtivät, joten kehitettiin tuotteita, jotka auttavat singaporelaisia tietäen yksityisyyden tuomat rajoitukset.

Markkinoinnin työkalut

Sanaa levitettiin sosiaalisessa mediassa, videopalveluissa ja keskustelupalstoilla. Käytettiin videoita ja bannereita sekä tuotteita jaettiin bloggareille arvosteltaviksi ja niistä kirjoitettiin paljon. Printtimainokset kiellettiin, koska ne koettiin epäsiveellisiksi, mutta aikakausilehdet kirjoittivat niistä silti. Näin saavutettiin tulokset ostamatta mainostilaa.

Tuotteet

Okamoto toi markkinoille kolme toisistaan poikkeavaa, luovaa ja hauskaa oheistuotetta singaporelaisen tarpeisiin.

Urban CamouflageMake your car look empty even when it's not!

Singaporelaiset pelehtivät usein autoissaan, koska kotonaan he harvoin vanhempiensa läsnäollessa voivat. Urban Camouflage tekee autosta tyhjän näköisen.








Nightcap: The coaster that covers up your intentions!

Joskus tilanne saattaa yllättää kesken illan ja kaupassa käynti olisi noloa ja joskus mahdotonta. Nyt Singaporen suosituista yökerhoista voi tilata Nightcapin, joka sisältää lasinaluseseen kätketyn Okamoto-kondomin sekä nimikko-drinksun. Helppoa ja huomiota herättämätöntä.









TipOff: Turn your iPhone into an early-warning device!

iPhone applikaatio, jolla vältytään noloilta yllätyksiltä, kun vanhemmat ovat poissa kotoa. Kumppanin puhelin sijoitetaan oven eteen tunnistamaan liikkeet. Kun puhelimen kamera tunnistaa oven käyvän, se välittömästi soittaa toisen puhelimeen varoitukseksi.








Freedom projektille lanseerattiin verkkosivut sekä vekkokauppa, jossa tuotteita markkinoitiin ja josta ne oli mahdollisuus hankkia. iPhone applikaatio oli ladattavissa App storesta.

Tulokset

Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita ja yli miljoona näkijää brändille, jonka tulevaisuus vaikutti heikolta.

Kampanjan onnistumisesta kertoo mm. seuraavat mittarit: videoiden näyttökerrat, blogien ja lehtien lukijamäärät, verkkosivuston analytiikka sekä verkkokaupan konversio.

Kolme toisistaan poikkevaa tuotetta suunniteltiin eri kanavien levitettäväksi mobiiliin, verkkokauppaan sekä Singaporen yökerhoihin. Kampanjassa hyödynnettiin kattavasti eri digitaalisen median kanavia sekä keksittiin luovia tapoja markkinoida tavallaan kiellettyä tuotetta. Sosiaalista mediaa hyödynnettiin esimerkillisesti, sillä ihmiset saatiin todella puhumaan brändistä.

TBWA Singapore vei projektin maaliin kekseliäisyydellä ja huumorilla, josta alla olevat tunnustukset kertovat:

New York Festivals - Silver in Design
Creative Circle Awards Singapore - Silver in Integrated
The FWA - Mobile of the Day
Spikes - Bronze in Media, Products
Effies - Bronze - Leisure products/Other Consumer Goods
Cannes - shortlisted x 1 for the integrated campaign & x 2 in mobile categories
Australian Mobile Awards - shortlisted x 2


Seuraavat askeleet

Okamoto Freedom projektiin kerätään jatkuvasti uusia ideoita asiakkailta, joista parhaat toivottavasti päätyvät tuotteiksi helpottamaan singaporelaisten seksielämää. "After all, no one should lose face while getting a little head!"

Katso projektin esittely Vimeossa!

8 comments:

  1. Ihan loistava case-esimerkki, aika loistavat noi oheistuotteet. Todella selkeästi esitetty. Miten muuten löysit tämän?

    ReplyDelete
  2. Hieno esimerkki ja vapaa-aikaan liittyy tottakai! Oheistuotteet ovat kohdillaan.

    ReplyDelete
  3. Kiitos molemmille! @Anette tässä projektissa oli mukana siskoni mies, joka asuu Singaporessa.

    ReplyDelete
  4. Tosi hyvä postaus, mielenkiintoinen esimerkki (jo ihan kulttuurisista syistä) ja samaa mieltä kuin Anette, tosi selkeästi kirjoitettu.

    ReplyDelete
  5. Hauska ja hyvä esimerkki! Sisältö joka merkkaa on tässäkin pääosassa, juttu kulkee kyllä kun on tarpeeksi uutta ja siistiä juttua mitä laittaa jakoon.

    ReplyDelete
  6. Kiitos Riina ja Laura! @Laura olen samaa mieltä. On helpompi jakaa aidosti makeita juttuja. :)

    ReplyDelete
  7. Tässäkin tapauksessa pätee ajatus, että pitää olla tarina ja erottautua muista!

    ReplyDelete
  8. Löysitkö tästä mitään kehitettävää? Todella mielenkiintoinen aihe muuten!

    ReplyDelete