Saturday, February 16, 2013

Konversio

Konversion kehittäminen

Tehtävänä oli valita internet-sivu ja huomioida muutamia seikkoja, joissa olisi kehittämisen varaa sivuston konversion parantamisen näkökulmasta.

Konversio tarkoittaa mm. verkkokaupankäynnissä onnistuneiden ostotapahtumien määrää suhteessa kävijämäärään. Mitä suurempi konversio, sitä paremmin kauppa käy.

Sivun tai verkkokaupan konversiota voi parantaa helposti mm. seuraavilla toimenpiteillä:
  • AIDA (attention, interest, desire, action)
  • Paranna käytettävyyttä ja mm. vähentämällä vaadittavia klikkauksia ja esteitä ennen ostotapahtumaa.
  • Selkeä navigaatiorakenne
  • Hakutoiminto
  • SEO
  • Landing pages
Vesipuisto Serena

Ensimmäisenä hämmennyin kuinka huonosti Serena sijoittui Googlessa niinkin suoralla hakusanalla kuin "Vesipuisto".

Lisäksi description ja title kentät eivät sisältäneet hakukoneen tai asiakkaan kannalta mitään järkevää sisältöä. Hakukoneoptimoinnissa tuntuu siis olevan paljon parantamisen varaa.








www-sivut

Avasin hakutuloksella aukeavan sivun, joka on sivuston aloitussivu. Tämä sisältää linkit sekä vesipuistoon että rinteeseen. Mielestäni tässä tapauksessa on hyvä idea jakaa sivusto kahtia, sillä myös kohderyhmä jakautuu melkolailla puoliksi. Sivut ovat uusittu sitten viime näkemän ja tuoreemman ilmeen huomaa heti.

Vesipuiston navigaatio näyttää tältä:

 
Sinänsä kaikki elementit ovat kohdillaan. Eniten haetut asiat, kuten hinnat ja aukioloajat ovat esillä, toisin kuin sivuston edellisessä versiossa.
 
Sivustolla on kolme eri kieliversiota, tosin kielivalikko on melko huomaamattomana oikeassa yläkulmassa. Kielivalikkoa voisi korostaa, koska ulkomaalaisia kävijöitä kuitenkin on paljon.
 
Kaksitasoinen navigaatio on selkeä ja selaillessani sivuja en missään vaiheessa tuntenut olevani eksyksissä. Hakuominaisuutta jäin kaipaamaan. Sivuston sisällön laajuus on sitä luokkaa, että hakua saattaisi tarvita.
 
Etusivun kuvakaruselli tuntuu pyörittävän ajankohtaista materiaalia ja alempana etusivulla on nostoja muihin ajankohtaisiin tapahtumiin.
 
Verkkokauppa
 
"Osta liput" on tarjolla jokaisella sivulla navigaatioelementin yhteydessä. Käyttöliittymä on onnistunut ja ulkoasukin miellyttää, jos yksityiskohtia ei tutki liian tarkasti esim. vasemmassa yläkulmassa säätilana lukee partly samea ;). Pieniä yksityiskohtia voisi viilata kuntoon myös asettelun osalta.
 

Päädyin kokeilemaan lippujen ostoa. Käyttökokemus katkesi, kun selain ohjautui erilliselleen verkkokauppa-käyttöliittymään, joka on jätetty syystä tai toisesta brändäämättä vastaamaan varsinaisia verkkosivuja. Lisäksi tässä vaiheessa venäläinen käyttäjä olisi tipahtanut kärryiltä sillä verkkokauppapuolta ei ole käännetty venäjäksi. Suomeksi ja englanniksi on kuitenkin mahdollisuus käyttää verkkokauppaa. Verkkokaupan yhteneväisyys varsinaisen www-sivujen kannalta olisi hyvä hoitaa kuntoon. Lisäksi venäläisten kannalta olisi hyvä, että kieliversio olisi myös venäjäksi.

 

 
Siirryin eteenpäin ja valitsin liput. Verkkokauppa yksinkertaisuudessaan toimii hyvin, mutta tämä olisi voitu vaikka upottaa verkkosivustolle ja näin säästytään brändäämiseltä ja säilytetään käyttökokemus.

Seuraavaksi oli aika maksaa. Maksaminen hoitui pankin verkkomaksulla, tarjolla ei ollut minkäänlaista luottokorttimaksumahdollisuutta.

Lisäksi Aktia, jonka asiakkaana olen, ei ole koko listalla. Liput jäisivät ostamatta. Samoin jäävät varmaan muutaman muunkin ja etenkin ulkomaalaisten asiakkaiden liput, kun tarjolla on vain suomalaisten pankkien verkkomaksuja.

No, päädyin kuintenkin vielä menemään askeleen eteenpäin ja syötin tietoni lomakkeeseen kokeilumielessä ja kävi ilmi, että seuraavalla sivulla odotteli Suomen verkkomaksujen perusnäkymä, jossa tarjolla on myös Aktia, sekä Visa/Mastercard mahdollisuus. Peli olisi kuitenkin ollut tässä kohtaa jo menetetty. Kannattaisi tosiaan nämä viilaukset hoitaa kuntoon, ettei asiakkaita menetettäisi.

Koko lippurumbaa tehdessäni minua jäi mietityttämään. Miksi koko verkkokauppa? Asiakas joutuu kuitenkin menemään paikanpäälle uimaan ja missään vaiheessa silmääni ei osunut nostoa siitä, miksi erityisesti verkkokaupasta kannattaisi liput ostaa, jos kuitenkin tulee paikalle? Lahjaksi ostaminen on eri juttu. Mainosta ei ole missään, että verkkokaupasta ostettu lippu olisi esimerkiksi merkittävästi halvempi tai sillä pääsisi ohittamaan lippujonot, joita varsinkin kesällä on paljon.'

"Päivän tarjous"



En voinut olla sivustolla klikkaillessani törmäämättä tähän 1€ printattavaan alennuskuponkiin. Siis 1€ alennus, mitä ei voi kuitenkaan käyttää verkkokaupan puolella. Enpä usko, että tällä ainakaan parannetaan konversiota tai saadaan monenkaan ydinperheen Avensis liikahtamaan Espoon suuntaan. "Päivän tarjous" ei muutenkaan ole päivän tarjous vaan voimassa 31.8.2013 asti. Olisiko asiakkaiden houkutusmielessä, parempi laittaa parempia tarjouksia ja vaikka lyhyemmille ajoille niin ihmisiä voitaisiin saada liikkeelle.. Olisi kiva tietää, onko tämä tehonnut?



3 comments:

  1. Etsiskelin vuokramökkiä yhdeksi yöksi pääkaupunkiseudulla ja katselin Serenan sivuja, oli mielestäni aika epäselkeät. Heillä olisi kyllä paljon parannettavaa jotta antaisivat nykyaikaisen mielikuvan, tai ehkä konseptiin nimenomaan kuulu "ysäri-teema"..

    ReplyDelete
  2. Ja niin he menettivät sinut ja varmasti monet muutkin potentiaaliset asiakkaat. Not good! :)

    ReplyDelete
  3. Kiitos tästä, oli minulle juuri nyt erittäin ajankohtainen artikkeli erään omaan asiakkaani kannalta. Erittäin hyviä pointteja.

    ReplyDelete