Tuesday, February 19, 2013

Pari sanaa www-sivujen kävijäanalytiikasta

On tärkeää säännöllisesti analysoida www-sivujen kävijäliikennettä ja ryhtyä kehitystoimenpiteisiin välittömästi, kun huomataan jotain olevan vialla.

Tässä postauksessa tulkitsen päällisin puolin Google Analytics raporttia kouluttajaltamme Ilkka Kauppiselta. Raportista kävi mm. ilmi nämä kolme asiaa, joita tulisi parantaa:

Bounce rate eli poistumisprosentti on suuri 50,83 %.




Jos www-sivuilta poistuu yli puolet kävijöistä välittömästi, jotain saattaa olla vialla. Kävijä ei löydä sivulta asiaa, minkä takia hän sinne tuli tai sivuilla ei ole mitään, joka kiinnostaisi. Blogisivustoissa ja vastaavissa, korkeampi bounce rate on hyväksyttävä sillä kävijä käy usein vain tarkistamassa onko uutta sisältöä julkaistu.

Tässä tilanteessa on hyvä parantaa käytettävyyttä, jäsennellä sisältöä paremmin ja optimoida sivuston hakusanat niin että sisältö vastaa kävijän hakuun


Www-sivuilla on käyty mobiililaitteilla vain 2 kertaa.



Mobiilikäyttäjiä on ollut vain kaksi, tämä lukema ei myöskään sisällä heti poistuneita kävijöitä. Lukema on hämmentävän pieni mobiililaitteiden kokonaisosuuteen internetin selailussa.
Sivustoa ei luultavasti ole optimoitu millään tavalla mobiililaitteelle. Sekava monipalstainen mainoksilla kyllästetty sivu on harvoin luettavissa pienimmillä ruuduilla. Tosin jos mobiililaitteilla tulevia kävijöitä on vähän siitä syystä, että sisältö ei kohdistu ollenkaan mobiilikäyttöön, saattaa sen käyttöönotto olla turhaa.

Responsiiviset www-sivut ovat hyvä ratkaisu, mikäli halutaan tukea kaikkia kävijöitä. Responsiivinen sivu skaalautuu päätelaitteen näytön koon mukaan. Mikäli näyttö on pieni, voidaan tietty sisältö jättää näyttämättä. Tällä tavoin voidaan myös kohdentaa eri alustaa käyttävälle kävijälle hänelle itselleen olennaista sisältöä.


Käynnin keskimääräinen kesto on alle 16 sekuntia.


Keskimääräisesti kävijä viipyy sivuilla alle 16 sekuntia ja parhaillaankin ainoastaan 33 sekuntia. Riippumatta sivun sisällöstä tämä kertoo siitä, ettei kävijä löydä etsimäänsä ja turhautuu nopeasti.

Sisältö, sisältö ja sisältö! Sitä ei ole, se on huonoa tai sitä ei löydä. Käytettävyyden parantaminen auttaa tiettyyn pisteeseen, mutta sisältö ratkaisee.

Sisältö kuten blogit, videot ja keskustelupalstat ovat hyviä parantamaan kävijän keskimääräisesti viettämää aikaa sivuilla.

2 comments:

  1. Kiitokset hyvästä ja asiantuntevasta tulkinnasta, Hanna. Olit mielestäni pongannut postaukseen monia tärkeitä asioista.

    ReplyDelete
  2. Hyvin analysoitu, minkähänlainen sivu oli kyseessä? Oikea vastaus löytyy Jukan blogista.

    ReplyDelete