Ennen markkinointisuunnitelman laatimista on hyvä tutustua esim. SOSTAC -malliin. Hyvä kirja tähän on mm. P R Smith & Jonathan Taylor, Marketing Communications, An Integrated Approach (2004) on hyvin perusteellisesti kerrottu SOSTAC -suunnittelumallista. Itse malli on julkistettu v. 1999.
On myös muita hyvin käypiä mallivaihtoehtoja suunnitelman laatimisen avuksi, mutta SOSTAC lienee niistä kuuluisin ja käytetyin.
Markkinointisuunnitelma tulee laatia kirjallisesti, jota seurataan suunnitelman edetessä. Hyvin laadittu markkinointisuunnitelma on yrityksen eduksi.
S - Situation (Where are we now?)
- Keskeiset asiat yrityksestä ja sen liiketoiminnasta ja historiasta sekä liikevaihto ja kannattavuus
- Tuotteen markkinat ja kysyntä - ketkä ovat tuotteen/palvelun käyttäjiä?
- Kilpailu - Millainen kilpailutilanne alalla vallitsee, keitä ja missä kilpailijat ovat, mitkä ovat yrityksen vahvuudet ja heikkoudet kilpailijoihin nähden?
- Markkinat ja kehitysuunnat - Segmentit, kysyntä, kilpailu
- SWOT-analyysi
- Päämäärä ja markkinoinnin tavoitteet - liikevaihto, tulos ja markkina-asema, markkinat ja tuotteet?
- Kuinka päämäärä saavutetaan? Eri vaiheet? Työkalut?
- Segmentointi ja kohderyhmä (kuka on ideaalein asiakas?)
- Tuotteen/palvelun mielikuva asiakkaan mielessä ja sen tulevaisuus
- Budjetti
- Työkalut ja markkinointitoimenpiteet
- Paras käyttää excel-taulukkoa, josta ilmenee myös toimenpiteiden aikajana.
- Toimintasuunnitelma, jossa listattuna kaikki tehtävät yksityiskohtaisesti.
- Paras käyttää excel-taulukkoa, josta ilmenee myös toimenpiteiden aikajana.
- Toiminnan seuraaminen, testaaminen, asiakaskyselyt, myynnin seuranta, kävijäseuranta
Unohtamatta 3M -mallia, joka kannattaa pitää mielessä suunnitteluvaiheessa. Ilman näitä ei voi suunnitelmaa toteuttaa:
Men/women (the human resources)
Money (budgets)
Minutes (time)
Markkinointisuunnitelma ennen Internetiä ja nykypäivänä
Mielestäni markkinointisuunnitelman laatiminen ennen Internetiä oli yhtä tärkeää kuin nyt. Jos suunnitelmaa ei ole ollut, tulokset eivät voineet olla kovin hyviä.
Nykyään markkinoinnissa on otettava huomioon uudet Internetin ja sosiaalisen median kanavat. Vaihtoehtoja on enemmän ja massan tavoittaminen on helpompaa, mutta toisaalta massasta erottuminen on yhä vaikeampaa. Suunnitelma tulee rakentaa kohderyhmälähtöisesti jokaisessa kanavassa, sekä koko kanavavalikoimaa tulee osata hyödyntää kokonaisvaltaisesti markkinointikampanjassa.
Suuri muutos aikaan ennen internetiä on markkinoinnin seurattavuus ja automatiikka. Tehokkaalla analytiikalla yritys voi helposti parantaa tulostaan kohdentamalla mm. markkinointiaan ja esimerkiksi automaattisella leadien käsittelyllä yritys voi säästää tehokkaasti resursseja ja toteuttaa toimenpiteitä, mitkä jäisivät ihmiseltä tekemättä
Kiitos selkeästä kuvauksesta! : )
ReplyDeleteKiitos Taina! :)
ReplyDeleteHyvä postaus. itse unohdin 3M:n..kiitos kun palautit mieleen.
ReplyDeleteHyvä pointti tuo seurattavuuden paruntaminen, se tuo mielestäni lisäpainoa juuri Control vaiheelle kun Internetissä nuo mittarit on helpommin saatavilla ja seurattavissa kuin perinteisissä kanavissa.
ReplyDeleteHyvä kirjoitus aiheesta ja samoilla linjoilla ollaan. Markkinointisuunnitelman teko ei ole muuttunut, mutta työkalut ovat tulleet monipuolisemmiksi.
ReplyDeleteKiitos kommenteistanne Janne, Laura ja Helena. Tärkeitä pointteja!
ReplyDeleteSelkeästi kuvattu SOSTAC, ja olen samaa mieltä kanssasi. Sitä paitsi blogitekstejäsi on tosi mukava lukea: niissä on osattu tiivistää asiat helposti ymmärrettävällä tavalla.
ReplyDeleteKiitos Riina, kiva kuulla!
ReplyDeleteHyvä, että totesit tämän: "Jos suunnitelmaa ei ole ollut, tulokset eivät voineet olla kovin hyviä. " Mistähän muuten johtuu, että kovin monella yrityksellä ei silti markkinointisuunnitelmaa ole?
ReplyDelete